Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Liepa 22, 2020

Prof. dr. Rimantas Stukas: „Vartotojų mitybos raštingumas turėtų būti didesnis“

Linkedin visual

Netinkama mityba, per didelis cukraus vartojimas gali sukelti sveikatos problemų. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2017 m. vienas lietuvis per metus vidutiniškai suvartojo net 42,4 kg cukraus. Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) rekomenduoja mažinti cukraus kiekį kasdienėje mityboje ir per dieną suvartoti mažiau nei 5 proc. cukraus nuo bendrojo per dieną suvartojamo energijos kiekio, arba kitaip – iki 25 g. Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos katedros vedėjas prof. dr. Rimantas Stukas sako, kad renkantis produktus svarbu nepamiršti perskaityti gaminio sudėtį, atkreipti dėmesį į energinę vertę ir cukraus kiekį.

Šios temos rūpi ne tik pirkėjams, bet ir maisto bei gėrimų gamintojams. Siekdami prisidėti prie geresnės vartotojų mitybos ir išvengti ligų rizikos, prekių ženklai tobulina savo produktų sudėtį bei stengiasi pateikti vartotojui apie gaminį lengvai suprantamą informaciją. Vienas iš tokių pavyzdžių – didžiausia pasaulyje maisto ir gėrimų kompanija „Nestlé“, kuri neseniai parengė ir pristatė 2019 m. Bendrosios vertės kūrimo ataskaitą nurodydama konkrečius įsipareigojimus ir sėkmingus rezultatus sveikesnių produktų gamybos, atsakingo žaliavų tiekimo bei kitose srityse.

Produktų sudėtis – kaip teisingai pasirinkti?

„Produkto etiketė – tai pirmasis gamintojo žodis vartotojui. Norint išsirinkti sveikatai palankesnius maisto produktus, reiktų skaityti etiketę ir mažiau vadovautis gaminio išvaizda ar pakuote. Etiketė parodo, ką suvalgysime, leidžia palyginti produktus, todėl vertėtų su ja susipažinti“, – sako prof. dr. R. Stukas.

Renkantis gaminius mitybos specialistas pataria atkreipti dėmesį į kelis aspektus: pirma, įvertinti pagrindinius komponentus – pirmojo sudėtyje nurodyto ingrediento daugiausia, toliau jie vardijami mažėjimo tvarka; antra, peržiūrėti maisto priedus, kurie žymimi raide E ir skaičiais arba nurodomas pilnas pavadinimas; trečia, įvertinti energinę vertę.

Kuo mažiau cukraus – tuo geriau

Prof. dr. R. Stuko teigimu, vartotojai taip pat dažnai neįvertina per parą suvartojamo cukraus kiekio, nors šis mūsų sveikatai labai svarbus. Dažnai pamirštama, kad cukrus – tai ne tik tas, kurį dedame į kavą ar arbatą, bet taip pat egzistuoja „nematomas“ cukrus, kurį gauname kartu su maisto produktais, pavyzdžiui, duona ar kitais.

„Šio tipo angliavandeniai biologinės vertės mūsų sveikatai neturi – jie vieni iš širdies ir kraujagyslių sistemos, nutukimo, cukrinio diabeto rizikos veiksnių. Tyrimai rodo, kad lietuviai su maistu gauna labai daug cukraus. Tai dar viena priežastis, kodėl verta skaityti produktų sudėtį bei atkreipti dėmesį į cukraus kiekį. Kuo mažiau cukraus – tuo geriau, nes jo tikrai nepritrūksime“, – sako prof. dr. R. Stukas.

Gamintojai gerina produktų sudėtis ir mažina cukraus kiekį

Mitybos specialistas pastebi, kad maisto ir gėrimų gamintojai pastaruoju metu skiria vis daugiau dėmesio produkcijos sudėčiai, stengiasi mažinti cukraus kiekį ir prisiima atitinkamus įsipareigojimus tiek tarptautiniu, tie nacionaliniu lygiu. Prof. dr. R. Stuko vertinimu, tai teigiamas ir sveikintinas žingsnis, nes svarbu kelti vartotojų mitybos raštingumą ir skatinti skaityti produktų etiketes.

2018 m. LR sveikatos apsaugos ministerija pasirašė susitarimus su tokiomis bendrovės kaip „Nestle Baltics“, „Orkla Foods Lietuva“, „Rūta“ ir kitomis dėl savanoriško cukraus, druskos, riebalų kiekių mažinimo jų gaminamoje produkcijoje.

„Mes atsižvelgiame į PSO rekomendacijas, taip pat vertiname tyrimus, apklausas – siekiame prisidėti prie vartotojų mitybos gerinimo bei suteikti galimybę rinktis sveikatai palankesnius maisto produktus. Dėl to nuolat ieškome naujų sprendimų, diegiame inovacijas ir tobuliname esamų produktų sudėtis, mažindami cukraus, druskos bei riebalų kiekį juose, siūlydami gaminius su trumpesnėmis, gerai žinomomis vartotojams sudedamosiomis dalimis“, – sako „Nestlé Baltics“ saldumynų, kakavos ir kulinarijos verslo vadovė Baltijos šalims Vilma Kapočienė.

„Nestlé“ įsipareigojo iki 2020 m. maisto ir gėrimų produktuose 5 proc. sumažinti pridėtinio cukraus kiekį. Bendrovė gerina gaminių sudėtį pašalindama vartotojams mažai pažįstamas produktų sudedamąsias dalis ir nenaudodama dažiklių, pavyzdžiui, „Nesquik All Natural“ kakavoje. „Nestlé“ taip pat paprastina produktų etiketes nurodydama vartotojui aiškiai suprantamą informaciją.

Šiuo metu 45 proc. „Nestlé“ gaminamų maisto ir gėrimų produktų, tokių kaip „Maggi“ kulinarijos gaminiai ir kiti, atitinka PSO rekomendacijas dėl pridėtinio cukraus kiekio. Kiti 45 proc. produkcijos atitinka bendrovės prisiimtus įsipareigojimus dėl cukraus mažinimo. Likę 10 proc. gaminių netaikomas cukraus mažinimo įsipareigojimas, nes jie reguliuojami tarptautinių maisto standartų ir praktikos kodeksų.

Taip pat 2019 m. bendrovė pristatė 1398 naujus kūdikiams, vaikams, besilaukiančioms moterims ir mamoms skirtus maistingus produktus, kurų sudėtyje mažiau cukraus ir druskos, daugiau daržovių, skaidulinių medžiagų, vitaminų bei mineralų.

Article Type